انجمن حسابداران شهر قدس

برنامه های حسابداری

انجمن حسابداران شهر قدس

برنامه های حسابداری

نرم افزار حسابداری چرتکه

 

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

اطلاعات فنی در طراحی نرم افزار چرتکه: 

در طراحی نرم افزار های مالی و بانک اطلاعاتی که به نسبت نو پا و جوان میباشد ( طراحی نرم افزارهای مالی بطور عام تقریبا از سال 1367 آغاز شده است ) ، معمولا مبحث پایگاه اطلاعات ندیده گرفته میشود 

پایگاه اطلاعات مهمترین بخش در نرم افزارهای مالی میباشد زیرا : 

امروزه شاهد از بین رفتن کل یا قسمتی از اطلاعات نرم افزار های مالی هستیم که معمولا برنامه نویسان و طراحان نرم افزار در زمان بحران یا بروز مشکل ، دیسکهای پشتیبان را از کاربر درخواست مینمایند و کاربر نرم افزار نیز بدلیل اطمینان به نرم افزار پشتیبانی نگرفته است و به همین دلیل کاربر را متقاعد مینمایند که چون پشتیبان ندارید ، راهی جهت برگشت اطلاعات نیست !

این موسسه نیز بعنوان طراح نرم افزار در نسخه اولیه خود همین اشتباه را مرتکب شده بود و بقاء اطلاعات ، منوط به پشتیبان های مرتب و متوالی بود که باید از طریق کاربر انجام میگرفت .

اما در نسخه جدید بطور دیگری به این مسئله نگاه شد ،

در زمان ذخیره سازی اطلاعات

اولا کلیه اطلاعات در دو بانک اطلاعاتی بطور متوالی ذخیره میگردد ، اول در بانک بدل و دوم در بانک اصلی که در صورت مخدوش شدن یک بانک ، اطلاعات از بانک دیگر قابل بازیابی باشد .

ثانیا نرم افزار بطور خود کار ، کل اطلاعات را تا 31 روز قبل نگهداری مینماید .

ثالثا نرم افزار قابلیت شناسایی تخریب در دل اطلاعات را دارا شد .

این ابزار ها به ما این امکان را میداد که ادعا نماییم در نسخه جدید چرتکه امکان از دست دادن اطلاعات نزدیک به صفر میباشد 

ساختار طراحی نرم افزار چرتکه

با توجه به رنج مختلف مشتریان از صنوف مختلف و امکانات متنوع و مختلفی که مشتریان درخواست مینمودند و با استفاده از امکان SETUP , نرم افزار با قابلیت انعطاف بسیار بالایی طراحی گردید .

این قابلیت انعطاف باعث شد تا یک نرم افزار واحد در بیش از 1000 کارخانه , شرکت و حتی فروشگاه نصب گردد و با توجه به نیاز آنها تنظیم گردد .

 نکته جالب اینست که با طراحی نسخه جدید در آینده تمام مشتریان فعلی امکان استفاده از نسخه جدید و ارتقاء نرم افزار را دارند .

نرم افزار مالی چرتکه در صنوف :

کارخانجات تولیدی مواد غذایی و مصرفی , تولید کالا و لوازم , تولید و بازیافت کاغذ , تولید قطعات صنعتی , تولید مصالح ساختمانی , تعاونی ها و مراکز توزیع , شرکت های حمل و نقل , فروشگاه های مختلف از جمله موبایل , لوازم خانگی , لوله و لوازم بهداشتی , نوشت افزار , ... در حال کار میباشد . 

درباره نسخه جدید نرم افزار چرتکه

نرم افزارهای مالی امروزه گامهای بلندی در راستای کنترل اطلاعات و اسناد مالی برداشته و روز بروز بر توان و قدرت آنها افزوده میگردد .

در روند طراحی نرم افزار مالی چرتکه ( از سال 1370 ) به نکاتی در مورد نرم افزارهای مالی برخوردیم که در نسخه جدید نرم افزار سعی شد تا این نقاط ضعف مد نظر قرار گیرد .

برخی از این نکات بشرح ذیل میباشد :

 - در صورتی که قسمتی از بانک اطلاعاتی در اثر قطع برق یا وجود ویروس تخریب شود , نرم افزار باید  قابلیت تشخیص یا هشدار داشته باشد !

 - در نرم افزارهای به اصطلاح جزیره ای که سیستم های مرتبط , بطور اتوماتیک سند حسابداری صادر مینمایند ( مثلا سیستم فروش که بطور اتوماتیک سند فروش صادر مینماید ) , مغایرت بین ضمایم ( فاکتورها ) و اسناد صادر شده زمان بر میباشد , بهتر است نرم افزار بطور اتوماتیک مغایرت گیری نماید و مثلا اعلام نماید که مبلغ فاکتور 200 با مبلغ ثبت شده در سند مطابقت ندارد .

 - در نرم افزار های مالی باید امکان باز بینی و مشاهده اسناد اصلاحی یا حذف شده باشد . 

تکنیک های استفاده شده در نسخه جدید چرتکه به شرح زیر می باشد

1- تکنیک رمز گذاری اسناد صادره از انبار ، خرید , فروش , نقد و بانک ، حقوق دستمزد و ...

 علت استفاده: ایجاد تناظر یک به یک , بین اسناد و فاکتور ها یا اسناد و چک ها و ...

نتایج استفاده: امکان کنترل سریع اسناد با ضمایم و تشخیص مغایرت در ثبت اسناد حسابداری

2- تکنیک آرشیو

علت استفاده: امکان ردیاب  نتایج استفاده: امکان بازبینی اسناد حذف یا اصلاح شده و امکان بررسی صحت اطلاعات و کنترل تخریب داخلی بانک و بررسی وجود ویروس .

3- تکنیک ثبت مضاعف

علت استفاده: ثبت ناقص اطلاعات در حین قطع برق و یا وجود ویروس

نتایج استفاده: امکان تشخیص مغایرت در ثبت اسناد و اطلاعات توسط نرم افزار و امکان تشخیص دقت وتمرکز کاربر در حین ثبت اطلاعات

 

عملکرد نرم افزار در شرایط بحرانی: 

- تفاوت نرم افزار خوب و بد در شرایط کار خوب مشخص نمی شود بلکه در شرایط بحرانی و غیر عادی مشخص می شود در شرایط بحرانی نرم افزار مالی با مشکلات ذیل مواجه می شود:

منظور از (شبکه) یعنی نرم افزار در حالت چند کاربره استفاده میگردد و در صورتی که بدلیل درست عمل نکردن UPS برق سرور فطع شود , ممکن است اطلاعات صدمه ببینند .

منظور از تخریب جزئی ( قابل رشد ) یعنی بانک اطلاعات با تخریب مواجه شده که ابتدا حجم کمی از اطلاعات را شامل میگردد و به مرور تخریب رشد میکند و بیشتر میشود که این نوع تخریب از انواع دیگر, ( بدلیل اینکه کاربر فورا متوجه آن نمیشود ) مهلک تر میباشد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد